Duurzaamheid

Image title

Groen doen!?

Online shoppen zorgt automatisch voor een dosis geluksmomentjes. Van het moment waarop jij op je nieuwe favoriete shirt klikt en ontdekt dat jouw maat er nog is tot het moment waarop de bezorger voor de deur staat en jij kunt beginnen met passen. Online winkelen kent vele voordelen, zoals; het grote aanbod, de snelheid waarmee je door verschillende producten klikt en het gemak van bestellen vanuit de comfort van je eigen huis. Niet gek dus dat de wereld langzaam veranderd in een online winkel waarin alles te koop is.

Cijfers laten zien dat in een periode van acht jaar het aantal webwinkels is verzesvoudigd, wat neerkomt op zo’n dertigduizend webshops. Verreweg het grootste gedeelte hiervan is gericht op de online verkoop van kleding en schoenen. Naast de groei van webwinkels, groeit ook het aantal Nederlanders dat online winkelt. Eén op de zeven Nederlanders shopt online en daarnaast is er een stijging van 4% te zien in de online aankopen van kleding en schoenen.

De stijging van de vraag naar het online kopen van kleding en schoenen brengt ook negatieve factoren met zich mee. De productie moet sneller, het volume omhoog en de kosten omlaag. In veel gevallen is het klimaat of het milieu hier de dupe van. Om kosten te drukken worden arbeidsomstandigheden vergeten en goedkope krachten ingezet. Gezien Kledingkopen.nl de online prijsvergelijker is op het gebied van kleding en schoenen, hebben wij hier indirect ook mee te maken. Wij vinden dat we de online shoppers op Kledingkopen.nl bewust moeten maken van merken welke duurzaam produceren en rekening houden met het milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Middels de groene wereldbol bij een productfoto zie je direct welke items duurzaam zijn geproduceerd. Klik je vervolgens op het product, om dit beter te bekijken, dan zie je gelijk op welke factoren het merk goed scoort. Dit kan zijn op alleen het milieu, het klimaat of de arbeidsomstandigheden. Maar het kan ook zijn dat een merk heel bewust produceert en rekening houdt met alle drie de factoren. Onderstaand lees je waar wij op letten tijdens het onderzoek van de verschillende factoren. Op deze manier bepaal jij zelf of je kiest voor groen en duurzaamheid!

Arbeidsomstandigheden
Zie je het woord arbeidsomstandigheden staan onder het kopje duurzaamheid, dan is het kledingstuk of paar schoenen geproduceerd met aandacht voor de medewerkers en een veilige werkplek. Rekening houdend met een leefbaar loon, een maximaal aantal werkuren per week en een wettige arbeidsovereenkomst. Er is hier geen sprake van kinderarbeid, gedwongen arbeid of een onhygiënische werkplek. Het merk heeft veelal een overeenkomst waarin bovenstaande standaarden voor een veilige werkplek zijn vastgelegd.

Milieu
Verschijnt het woord milieu in je productpagina, dan produceert dit merk op een milieubewuste manier. Een groot gedeelte van de kleding en schoenen worden van ruwe materialen gemaakt en organische stoffen. Daarnaast worden schadelijke stoffen uitgesloten tijdens de productie en wordt er niet gewerkt met gevaarlijke chemicaliën welke het milieu kunnen schade. Het merk let erop om een product zo groen mogelijk te vervoeren en wordt er gelet op de verpakking en hergebruik.

Klimaat
Laat de productpagina het woord klimaat zien, dan weet je dat het product tot stand is gekomen rekening houdend met de reductie van CO2 uitstoot. Het merk weet hoe groot hun CO2 voetafdruk is en maakt dit ook inzichtelijk. Daarnaast gebruikt het bedrijf duurzame bronnen voor de productie zoals; wind- en zonne-energie.