/ Door

    Fashion marketing, zo doe je dat!

    Diesel by Diesel

    Reclame maken voor je kledingmerk, via de traditionele marketingkanalen red je het tegenwoordig niet meer. Een mooie fullcolor A4 in de Linda of een tv spot tijdens het reclameblok van Goeden Tijden... Is dit nog wel zo effectief? Om je kledingmerk of nieuwe collectie kenbaar te maken zijn er tegenwoordige vele alternatieve media voor handen. Social Media is natuurlijk helemaal hot! Maar daarmee ben je er ook nog niet. Door de toegankelijkheid van dit medium kan iedereen vrij eenvoudig een miljoenenpubliek bereiken. Om beter op te vallen kun je bijvoorbeeld een samenwerking opstarten met een echte social influencer. Echter, inmiddels noemt iedere actieve Instagrammer met een voorliefde voor fashion zichzelf een influencer...

    Toch zijn er nog steeds manieren om in de hedendaagse marketing jungle op te vallen. Diesel heeft dit recent laten zien met een geweldige actie waarmee ze viral zijn gegaan.

    Go with the fake!

    Namaakkleding, ieder populair kledingmerk heeft ermee te maken. En vakantiegangers maken er nog steeds gretig gebruik van. Hippe merkkleding tegen budgetprijzen, wie wil dat nou niet!? Dat de maat van je nieuwe sweater binnen 3 wasbeurten veranderd van maat L naar maat M moet je wel even voor lief nemen. Natuurlijk, merkkleding is duur maar voor wat betreft kwaliteit zeker niet te vergelijken met al het namaakspul.

    Uiteraard heeft ook Diesel te maken met de grootschalige handel in namaakkleding. Inmiddels beseffen ze op het hoofdkantoor van dit Italiaanse kledingmerk ook dat de handel in namaakkleding nooit te voorkomen is. Dus waarom zou je er dan geen gebruik van maken, dachten ze waarschijnlijk op de marketingafdeling. In New York werd een tijdelijke shop geopend waar kleding onder de naam Deisel werd verkocht, inclusief de goedgebekte verkopers waarmee we allemaal wel eens hebben onderhandeld tijdens de zomervakantie. Ook de uitstraling en locatie van de winkel pastte helemaal in het plaatje.

    Deisel shop

    Nepkleding van Diesel, gemaakt door Diesel zelf, verkocht onder de merknaam Deisel. Het winkelende publiek dacht uiteraard een pop-up shop vol met namaaktroep binnen te lopen, niet wetende dat een aantal unieke collectors items voor het oprapen lagen. Check onderstaande video wat dit teweeg bracht onder de New Yorkse shoppers.



    Opvallende marketing van eigen bodem

    Stel, jouw kledingmerk is niet hip en eigenlijk wil je dit ook niet zijn. Maar je wilt natuurlijk wel onder de aandacht komen! Kledingketen Zeeman bedacht jaren geleden al een mooie guerrilla actie waarmee het wereldwijd onder de aandacht kwam. Het doel van deze actie? Bewijzen dat mode echt niet zo duur hoeft te zijn.

    Voor de 2011 editie van de Amsterdan Fashion Week  schreef Zeeman zich in onder de nieuw te lanceren merknaam Frank. Om de pers alvast op te warmen werd een website ontwikkeld, een perspakket samengesteld en een pakkend persbericht uitgestuurd. Aan alles werd gedacht om de actie te laten slagen, zo werd zelfs voor de zogenaamde geldschieter van het nieuwe merk een website opgericht. Pas nadat de modeshow had plaatsgevonden werd duidelijk dat Zeeman achter de hele actie zat. Onderstaande video toont het hele verhaal!



    0 reacties op dit artikel